Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου, 2022
spot_img
ΑρχικήΚρήτηΕρώτηση του ΜέΡΑ25 στη Βουλή: Η περιουσία του ΜΤΠΥ δεν μπορεί να...

Ερώτηση του ΜέΡΑ25 στη Βουλή: Η περιουσία του ΜΤΠΥ δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σαν λάφυρο της Κυβέρνησης

Ερώτηση κατέθεσε η Κ.Ο. του ΜέΡΑ25, προς τους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, για το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων με θέμα: «Η περιουσία του ΜΤΠΥ δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σαν λάφυρο της Κυβέρνησης»

Η κυβέρνηση της Μητσοτάκης ΑΕ συνεχίζει να ξεπουλάει αχόρταγα ό,τι έχει απομείνει από την δημόσια περιουσία και για άλλη μια φορά νομοθετεί την αρπαγή της κινητής και ακίνητης περιουσίας ΔΥ και συνταξιούχων, ισοπεδώνοντας ό,τι έμεινε όρθιο από τη μνημονιακή λαίλαπα.

Στο πολυνομοσχέδιο Χατζηδάκη που έφερε για διαβούλευση η Κυβέρνηση στις 6/10/2022 στον παραπλανητικό τίτλο «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις» θα πρέπει να τονίσουμε ότι, αφενός, το ΜΤΠΥ δεν είναι ασφαλιστικός οργανισμός, αφετέρου, το προτεινόμενο νομοσχέδιο σίγουρα δεν συντρέχει τους ευάλωτους!

Πρόκειται για άλλη μία ξεδιάντροπη απάτη!

Στο άρθρο 35 προβλέπονται σχετικά με την Διαχείριση περιουσίας Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, τα εξής :

1. Η διαχείριση και αξιοποίηση μέρους ή του συνόλου των χρηματοοικονομικών προϊόντων του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ), καθώς και η σύνταξη σχετικών προτάσεων και μελετών,
μπορούν να ανατεθούν, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΜΤΠΥ, στην ανώνυμη εταιρεία του άρθρου 12 του ν. 2768/1999 (Α΄ 273) με την επωνυμία «Εταιρεία Διαχείρισης Επενδυτικών Κεφαλαίων Ταμείων Ασφάλισης – Ανώνυμη Εταιρεία Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών».

2. Η διαχείριση και αξιοποίηση μέρους ή του συνόλου της ακίνητης περιουσίας του ΜΤΠΥ, καθώς και η σύνταξη σχετικών προτάσεων και μελετών μπορούν να ανατεθούν, με απόφαση του Δ.Σ. του ΜΤΠΥ, στην ανώνυμη εταιρεία του άρθρου 10 του ν. 4892/2022 (Α΄ 28) με την επωνυμία «Εταιρεία Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) Μονοπρόσωπη Α.Ε..».

Δηλαδή, μετά το τζογάρισμα των αποθεματικών των ταμείων στο Χρηματιστήριο από την τότε Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ επιχειρείται τώρα νέα αρπαγή και περαιτέρω μείωση του εισοδήματος των ΔΥ.

Το ΜΤΠΥ αποτελεί αποκεντρωμένη Υπηρεσία του κράτους, εποπτευόμενη από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με δικό του προϋπολογισμό, προερχόμενο από ίδια κεφάλαια και δεν αποτελεί φορέα κοινωνικής ασφάλισης. Είναι το αρχαιότερο Ταμείο της χώρας, που ιδρύθηκε το 1867 με πρωτοβουλία των ίδιων των δημοσίων υπαλλήλων, για την παροχή μερίσματος κατά τη συνταξιοδότηση. Λειτουργεί σχεδόν δύο αιώνες, ως Ειδικό Ταμείο του Κράτους, απολαμβάνει διοικητική αυτοτέλεια και έχει οικονομική αυτοδυναμία, με ίδιο προϋπολογισμό και χωρίς χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Μέτοχοι του είναι οι ΔΥ που συμβάλλουν στο ταμείο με κρατήσεις 4,5% επί των συντάξιμων αποδοχών τους, ώστε κατά τη συνταξιοδότησή τους να λαμβάνουν μέρισμα, δηλαδή την επιστροφή των συσσωρευμένων καταθέσεών τους. Είναι σαφές λοιπόν ότι ο στόχος του ΜΤΠΥ συνίσταται στην απονομή μερίσματος στους μετόχους του και δεν αφορά στην παροχή κοινωνικοασφαλιστικού έργου.

Στο ενημερωτικό φυλλάδιο που διένειμε το ΜΤΠΥ στην ΔΕΘ το 2022 αναφέρεται ότι το σύνολο της κινητής περιουσίας στις 30/06/22 ανέρχεται σε ύψος 340.961.083 €. Η ακίνητη περιουσία του ΜΤΠΥ περιλαμβάνει οικόπεδα και κτίρια, 5 εκ των οποίων
συγκαταλέγονται στα ιστορικά, διατηρητέα της Αθήνας. Είναι όλα εκμισθωμένα και αποφέρουν πάνω από 5,2 εκατ. ετήσια έσοδα.

Η ακίνητη περιουσία του ΜΤΠΥ που έφτιαξαν με τις αποταμιεύσεις τους οι προηγούμενες γενιές ΔΥ περιλαμβάνει :

  • 5 ορόφους στο κτήριο Λ. Συγγρού 165 (1ος -5ος όροφος με 2.482,55 m², Γραφεία Περιφέρειας Αττικής)
  • Κατάστημα (700 m²) στο κτήριο Ακαδημίας 65
  • Κτηριακό συγκρότημα Πινδάρου 2 – Ακαδημίας (700 m²)
  • Κτήριο πλατείας Συντάγματος (Καταστήματα, 1ος -9ος όροφος Γραφεία Υπουργείου Οικονομικών και τρία υπόγεια, συνολικού εμβαδού 15.940 m²)
  • Κτήριο Πανεπιστημίου 37 & Κοραή (Καταστήματα και 1ος – 4ος όροφος, Γραφεία Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, συνολικής μικτής επιφάνειας 6.800 m²)
  • Κτήριο Λυκούργου 12 (6 όροφοι, Έδρα ΜΤΠΥ, ισόγειο και υπόγειο συνολικής επιφάνειας 3.710 m²)
  • Κτήριο Λυκούργου 10 ( Γραφεία ΗΔΙΚΑ ΑΕ, συνολικής επιφάνειας 4.850 m²)
  • Τρεις ορόφους στον ουρανοξύστη ΑΤΡΙΝΑ, επί της Λεωφόρου Κηφισίας 32 ( ΚΕΜΕΕΠ, συνολικής επιφάνειας 2.511 m²)
  • Το Μέγαρο Δεληγεώργη, Ακαδημίας & Κανάρη (Allouche Benias Gallery 1.160 m²)
  • Οικόπεδο (5.500 m²) Κόκκαλη – Γέλωνος – Δορυλαίου
  • Οικόπεδο (480,66m²) Δορυλαίου – Γέλωνος – Λάχητος

Είναι πασιφανές ότι με τις προβλεπόμενες διατάξεις του νομοσχέδιου η κυβέρνηση επιχειρεί να βάλει χέρι στην κινητή και ακίνητη περιουσία του ΜΤΠΥ προς όφελος ημετέρων. Η προτεινόμενη διάταξη για διαχείριση της τεράστιας κερδοφόρας περιουσίας του από Ανώνυμες Εταιρείες, των οποίων το καταστατικό αναφέρει ρητά τη δυνατότητα εκποίησης, παραχώρησης και μεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων που διαχειρίζονται, καταδεικνύει ολοφάνερα το σχέδιο της Κυβέρνησης που δεν είναι άλλο πέρα από το ξεπούλημα. Όμως η περιουσία αυτή έχει αποκτηθεί αποκλειστικά από κληροδοτήματα και από τις κρατήσεις των ΔΥ, οι οποίοι έχουν δει τα εισοδήματά τους ήδη να καταληστεύονται από όλες τις μνημονιακές κυβερνήσεις!

Το νομοσχέδιο προβλέπει, επίσης, την αύξηση των μελών του τοποθετημένου ΔΣ του ΜΤΠΥ, το οποίο από 7μελές και συγκροτούμενο από πρόσωπα που δεν επιλέγονται από την εκάστοτε κυβερνητική εξουσία, καθίσταται εννεαμελές και την πλειοψηφία (τα 5 εκ των 9 μελών) την επιλέγει πλέον η εκάστοτε κυβέρνηση. Το προβλεπόμενο 9μελές Διοικητικό Συμβούλιο συγκροτείται από τον Διοικητή του ΜΤΠΥ, 3 πρόσωπα που επιλέγονται από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και έναν εκπρόσωπο της Τράπεζας της Ελλάδας που επιλέγεται από τον ίδιο Υπουργό (όπως και οι αναπληρωτές τους). Αποδυναμώνεται, συνεπώς, έτι περαιτέρω η συμμετοχή των εκλεγμένων εκπροσώπων ΔΥ και συνταξιούχων. Προβλέπεται, δε μάλιστα, ότι η μη συμμετοχή των εκλεγμένων εκπροσώπων δεν αποτελεί πρόβλημα για την διεξαγωγή των συνεδριάσεων και τη λήψη αποφάσεων!

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο δημιουργείται θέση Διοικητή ο οποίος τοποθετείται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με ανήκουστες υπερεξουσίες, που καταστρατηγούν κάθε έννοια χρηστής διοίκησης, αφού ταυτόχρονα θα είναι πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου, αλλά και αυτός που θα αποφασίζει περί οικονομικών, διοικητικών και πειθαρχικών θεμάτων χωρίς να λογοδοτεί σε κανέναν παρά μόνο στον Υπουργό και χωρίς να είναι ο ίδιος ΔΥ ενώ προΐσταται ΔΥ! Εν κατακλείδι, ο Διοικητής συγκεντρώνει άπασες τις εξουσίες (από το υπηρεσιακό status quo, μέχρι το μισθολογικό, μέχρι το πειθαρχικό μέχρι το οργανωτικό των ίδιων των θέσεων προσωπικού) χωρίς να τίθεται από το νομοσχέδιο η παραμικρή εγγύηση για τους εργαζομένους του ΜΠΤΥ ή κάποιο κριτήριο-φραγμός ελέγχου στον τρόπο άσκησης των υπερεξουσιών του. Το μοντέλο των υπερεξουσιών που μοιράζονται σε ημέτερους από τον εκάστοτε -συχνά, μη καν εκλεγμένο- Υπουργό είναι σταθερό και επαναλαμβανόμενο στη νομοθέτηση της κυβέρνησης ξεπουλήματος και λαϊκής ισοπέδωσης ΝΔ-Μητσοτάκης ΑΕ.

Η παροχή λευκής νομοθετικής εξουσιοδότησης στον Διοικητή του ΜΤΠΥ να αποφασίζει την ανάθεση της αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του ΜΤΠΥ σε μια ανώνυμη εταιρία, όταν η αξιοποίηση αυτή αφορά, συνδέεται και επηρεάζει το απονεμόμενο μέρισμα στους μετόχους του ΜΤΠΥ, χωρίς η σχετική μάλιστα απόφαση του Διοικητή να διέρχεται από το Διοικητικό Συμβούλιο παρίσταται συνταγματικώς προβληματική και υπό το πρίσμα των άρθρων 17 παρ.1 Συντ. και 1 του ΠΠΠ της ΕΣΔΑ, αφού εν προκειμένω: α) η ρύθμιση πάσχει διότι είναι αδιαφανής, αφού δεν ορίζει πώς, πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις επιτρέπεται παρόμοια ανάθεση, β) η ρύθμιση πάσχει διότι είναι αδιαφανής, αφού δεν καθορίζει πώς θα γίνει η διαχείριση/αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων από την συγκεκριμένη εταιρία, γ) η ρύθμιση πάσχει διότι είναι αδιαφανής, αφού δεν καθορίζει το αντάλλαγμα που θα λάβει η ανώνυμη εταιρία από την αξιοποίηση που θα της ανατεθεί και εάν τούτο θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του ΜΤΠΥ, όπως και το εάν τυχόν υπεραξία που προκύψει από την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του ΜΤΠΥ θα αποβεί υπέρ του ΜΤΠΥ ή των μετόχων του ή και υπέρ της ανώνυμης εταιρίας.

Η ευθεία κρατική επέμβαση στον τρόπο διοίκησης του ΜΤΠΥ και η πλήρης σχέση εξάρτησης προς την εκάστοτε κυβερνητική εξουσία γεννά ερωτηματικά τόσο αναφορικά με την νομιμότητα/συνταγματικότητα της νομοθετικής επιλογής, όσο και με τη σκοπιμότητά της, δεδομένου ότι η διοικητική αυτοτέλεια του ΜΤΠΥ και η διοίκησή του, αφενός θεσμοθετήθηκε και λειτούργησε αποτελεσματικότατα για 100 και πλέον έτη, αφετέρου συνδέεται άρρηκτα με τον προορισμό και τον σκοπό του ΜΤΠΥ που συνίσταται μεταξύ άλλων στην διαχείριση της περιουσίας του και στην απονομή μερίσματος στους μετόχους του Ταμείου και τις οικογένειές τους, περιουσία, που προέρχεται και από τις καταθέσεις των μετόχων του (ΔΥ – βλ. άρθρο 2 και 26 ΠΔ 422/1981).

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

– Το νομοσχέδιο συνιστά νομοθετική επέμβαση σε κεκτημένο. Από την ίδρυσή του το 1867, η λογοδοσία του διοικητικού συμβουλίου του ΜΤΠΥ στους μετόχους του αποτελεί μία από τις βασικότερες καταστατικές διατάξεις. Για ποιο λόγο και με ποιο σκεπτικό αυτή καταργείται από το προτεινόμενο νομοσχέδιο;

– Η άμεση εξάρτηση από την κυβέρνηση και η διάσπαση της πολιτικής ουδετερότητας του ΜΤΠΥ, την οποία κατοχυρώνει το άρθρο 103 Συντ. εγείρει ζήτημα συμφωνίας προς τις συνταγματικές διατάξεις των παρ.1, 3, 4, 5 και 7 του εν λόγω άρθρου. Γνωρίζει η κυβέρνηση ότι παραβιάζει το Σύνταγμα;

– Ποιοι λόγοι συντρέχουν εν έτει 2022 για να ανατραπεί το μοντέλο οργάνωσης και διοίκησης του ΜΤΠΥ που ισχύει για εκατό και πλέον έτη και δη να προβλεφθεί θέση Διοικητή σε ένα Ταμείο που δεν αποτελεί φορέα κοινωνικής ασφάλισης, και η οποία θέση μάλιστα δεν καλύπτεται καν από δημόσιο υπάλληλο ούτε λαμβάνει χώρα μέσω διαγωνισμού ελεγχόμενου από το ΑΣΕΠ;

– Ποια είναι η ανάγκη δημιουργίας θέσης Διοικητή σε μια υπηρεσία 82 ατόμων με τρεις διευθύνσεις και αρκετά τμήματα; Και μάλιστα ενός ατόμου που δεν εμπίπτει ούτε στον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα ούτε ελέγχεται από κανέναν πέραν του Υπουργού που τον διόρισε εκχωρώντας του υπερεξουσίες; Μέσα σε ένα τέτοιο σύστημα υπερεξουσιών με ποιο τρόπο θα προφυλαχθούν οι εργαζόμενοι ή και το Ταμείο καθαυτό σε περίπτωση αυταρχισμού ή κατάχρησης και κακοδιοίκησης;

– Πώς είναι δυνατόν ο Διοικητής να είναι προϊστάμενος όλων των υπηρεσιών και του προσωπικού του Μ.Τ.Π.Υ., να διευθύνει και να ελέγχει το έργο τους ασκώντας τις πειθαρχικές αρμοδιότητες που προβλέπονται στη νομοθεσία; Η κυβέρνηση στελεχώνει όλο το μηχανισμό με εκλεκτούς των τάξεών της και εισάγει παρέκκλιση στον συνταγματικό κανόνα στελέχωσης των δημοσίων υπηρεσιών από δημοσίους υπαλλήλους.

– Το άρθρο 103 Συντ. προβλέπει τον έλεγχο επιλογής των δημοσίων υπαλλήλων από ανεξάρτητη αρχή με τις εγγυήσεις που η διαδικασία αυτή ενέχει για την
στελέχωση μίας αντικειμενικής, πολιτικώς ουδέτερης δημόσιας διοίκησης. Γιατί η κυβέρνηση παλεύει με κάθε τρόπο να καταργήσει πλήρως κάθε έννοια δημόσιας διοίκησης;

– Τα ζητήματα για τα οποία παρέχεται εξουσιοδότηση στον Διοικητή να τα ρυθμίσει με αποφάσεις του, δεν είναι ούτε τεχνικά ούτε λεπτομερειακά, αφού ανάγονται στον τρόπο διοίκησης και λειτουργίας του ΜΤΠΥ και στον τρόπο διαχείρισης της περιουσίας του και στον τρόπο διοίκησης του προσωπικού του. Εδώ πρόκειται περί ανεπίτρεπτης εκχώρησης λευκής νομοθετικής εξουσιοδότησης για έκδοση κανονιστικών αποφάσεων σε άλλο όργανο πλην της ΠτΔ, δεδομένου ότι ο Διοικητής κατ’ αποτέλεσμα και θα νομοθετεί στο ΜΤΠΥ, ρυθμίζοντας όλα τα ανωτέρω ζητήματα και θα εκτελεί τις αποφάσεις που ο ίδιος θα λαμβάνει;

– Για ποιο λόγο το γραφείο του Διοικητή να στελεχώνεται από αποσπασμένους υπαλλήλους;

– Ποιες προβλέπεται να είναι οι απολαβές των νέων στελεχών και με βάση ποιες μισθολογικές κλίμακες;

– Είναι δυνατόν στα ειδικά προσόντα που προβλέπονται για τον Διοικητή να περιλαμβάνεται απλώς ένα πτυχίο, τη στιγμή που στο Ταμείο εργάζονται ήδη ΔΥ με διπλά πτυχία, μεταπτυχιακά και διδακτορικά;

– Ένα μήνα πριν, ο Πρόεδρος του Ταμείου αλλά και ο ίδιος ο Υπουργός, κατά το παρελθόν, έπλεκαν το εγκώμιο του ΜΤΠΥ ως προς την επιτυχή διαχείρισή του. Σήμερα με ποια εχέγγυα εκχωρούνται κινητά και ακίνητα του ΜΤΠΥ σε δύο Ανώνυμες Εταιρείες και καταργείται το δικαίωμα των μετόχων και μερισματούχων να γνωρίζουν πώς γίνεται η διαχείριση της περιουσίας τους και ποιος θα εγγυηθεί ότι η περιουσία τους θα αυξηθεί και δεν θα ξεπουληθεί σε ημετέρους;

– Πώς αποφασίζει το Υπουργείο να επεξεργαστεί σχέδιο νόμου χωρίς να λάβει υπόψη του τη γνώμη των μερισματούχων του Ταμείου, των μετόχων και του Συλλόγου των εργαζομένων;

– Πόσα άτομα απασχολεί η ΑΕ η οποία διαχειρίζεται τα κινητά του ΕΦΚΑ και πόσο στοιχίζει;

– Πώς είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι η εταιρεία για τα ακίνητα θα έχει αποτελέσματα αφού δεν έχει τεθεί ακόμη σε λειτουργία και ποιος θα λογοδοτήσει και σε ποιον σε περίπτωση κακοδιοίκησης;

– Πώς θα εξασφαλιστεί η περιουσία του Ταμείου σε περίπτωση κακοδιοίκησης;

– Σε ποια αντικειμενικά κριτήρια βασίζεται η πεποίθηση ότι οι ΑΕ πρέπει να πάρουν τη διαχείριση των κινητών και ακινήτων ώστε να τα χειριστούν καλύτερα από τις υφιστάμενες υπηρεσίες του Ταμείου. Σε ποια στοιχεία βασίζεται η απόφαση αυτή; Ποιος παρείχε τα στοιχεία αυτά και ποιος έλεγξε την εγκυρότητά τους;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Γιάνης Βαρουφάκης
Μαρία Απατζίδη
Κρίτων Αρσένης
Κλέων Γρηγοριάδης
Γιώργος Λογιάδης
Σοφία Σακοράφα

Επικαιρότητα

spot_img

Newsroom